Pedagogisch boos worden

In het werken met leerlingen is één van de instrumenten om de kaders aan te geven het pedagogisch boos zijn. Een gespeeld moment waarbij je niet emotioneel betrokken bent. Er is geen sprake van kwaadheid, maar je gebruikt de kenmerken van de kwaadheid om mét overtuiging een grens aan te geven. Niet voor iedereen vanzelfsprekend. Vele leerkrachten moeten zich dit eigen maken. De overtuigingskracht, het overbrengen van het idee “Met mij valt niet te spotten” is iets wat voor velen van ons die werken met leerlingen niet vanzelfsprekend is.

Een klein voorbeeld
Er zit een leerling in de klas met zijn telefoon. Je loopt naar hem toe en kijkt hem aan en je zegt zoiets als: “Geef die mobiel maar aan mij”. De leerling kijkt je aan en wacht. Jij kijkt hem ook aan en je steekt je hand uit om hem aan te nemen. De klas kijkt vol verwachting toe. Er gaan nieuwe zaken een rol spelen, zoals gezichtsverlies van leerling en leraar. Je denkt: Oeps…hij geeft hem niet. Dat had je nou niet moeten denken. Je mondhoeken, je wenkbrauwen of een fonkeling in je ogen verraden je gedachte. Wat nu?

Als je dit soort situaties herkent, dan is ‘Pedagogisch boos worden’ een goede cursus voor je.
De cursus gaat over: Staan voor wat je zegt, het verschil tussen boos spelen of kwaad zijn, congruent zijn in woord en houding, timing van wel of niet boos worden, tactisch inzetten van je boosheid, omgaan met twijfelmomenten voor de klas.

Doel van de cursus: Vergroten van je overtuigingskracht in directieve situaties.

Neem voor meer informatie contact op met Bas via b.jacobs@hetbaken.nl of het contactformulier.