Aandacht geven is een vorm van strelen.
Geen aandacht geven is een vorm van slaan.
Wat je aandacht geeft groeit.
Aan deze zinnetjes zie je dat aandacht een fundamenteel begrip is voor iedereen die opvoedt. Aandacht vragen, aandacht trekken, aandacht geven en aandacht krijgen is kenmerkend voor de dagelijkse interactie tussen een leerkracht en een leerling.
Een leraar lijkt soms op een goochelaar: hij maakt contact, richt de aandacht, verplaatst de aandacht. Door de aandacht te verplaatsen, kun je op een speelse manier het (probleem)gedrag beïnvloeden, zonder de sfeer te bederven.
Leerlingen zijn vaak ook zeer goede goochelaars. Zij willen de aandacht weg hebben van de plek waar de werkelijk belangrijke handeling wordt verricht, weg van de leerkracht, weg van de les.
Aandacht verplaatsen (JA, MAAR…) zie je echt niet alleen in het onderwijs.
Neem voor meer informatie contact op met Bas via b.jacobs@hetbaken.nl of het contactformulier.